CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 18, 2010

Revision 2 : Breastfeeding sangat baik untuk ibu :)


Disclaimer : Entri ini adalah pendapat dan kepercayaan saya terhadap kebaikan susu ibu tanpa ada sebarang niat memandang rendah ibu yang tidak dapat menyusukan anak dengan susu ibu. Ianya sekadar panduan dan info untuk berkongsi dengan ibu-ibu yang lain. Saya percaya semua ibu di dunia adalah ibu yang baik walau tidak memberi susu ibu sekalipun dan sentiasa mahukan yang terbaik untuk anaknya :)



Semua pun tahu, susu ibu ni bukan saja bagus untuk bayi, tapi bagus dan banyak kebaikannya kepada ibu sendiri. Mari kita kongsi bersama ya :)



1. Kurangkan risiko kanser payudara dan ovari.
Memang ada kajian yang menunjukkan bahawa wanita yang tidak menyusukan bayi lebih terdedah kepada kanser. Jadi mengapa ambil risiko, mari menyusukan! :)

2. Mengecutkan rahim selepas bersalin.
Lepas kita melahirkan anak, rahim akan mengembang sebanyak 20 kali ganda saiznya! Dengan menyusukan bayi, rahim ibu akan dapat mengecut dengan lebih cepat, sebaliknya, rahim ibu yang tak menyusu tidak akan mengecil kepada saiz asal dan akan kekal sebegitu. Ya, memang betul. Masa saya menyusukan anak dahulu, memang terasa pengecutan di dalam rahim sampailah sekarang bila anak menghisap payudara, di bawah perut akan terasa-rasa 'sesuatu' :)



3. Mencegah pendarahan
Menyusukan bayi akan meransang pengecutan dan membantu mengecutkan rahim. Pengecutan akan menutup pembuluh darah ibu yang selama ni memberi makan pada bayi dan mengurangkan pendarahan berlebihan. Ibu yang tidak menyusukan bayi perlu diberi oksitosin tiruan untuk menghentikan pendarahan. Dan sepengetahuan saya, pendarahan amat berbahaya kepada ibu dan boleh membawa maut! Sepanjang dalam pantang, ini lah salah satu perkara yang selalu saya risaukan. Bila misi datang umah or ke klinik selalu pesan "kalau ada darah berketul atau banyak dari biasa, cepat2 pegi hospital ye". So, setiap sejam saya pegi cek di bilik air, normal ke tidak..hehe.
4. Pencegah hamil semulajadi
Selalunya, ibu-ibu yang menyusu terutamanya yang eksklusif bf ni, period tidak akan datang. Ada yang mencecah setahun tak datang bulan. Ini adalah normal bagi ibu-ibu yang menyusu terutama pada sebelah malam. Tapi jangan terkejut plak tiba-tiba anda tak sedar anda mengandung ye, sebab tempoh kesuburan susah nak tahu time ni :) Tapi biasanya, penyusuan mampu jarakkan kehamilan dan simpanan zat besi dalam badan tak akan lenyap kerana tiada pendarahan bulanan :)


5. Mengurangkan berat badan
Yeay! Ini saya suka dan memang terbukti. Berat turun berkilo-kilo berbanding sebelum mengandung dan selepas bersalin. Sekali menyusu, 500g kalori akan hilang! Kalau sehari 12 kali menyusu? Slim trim tau..hihi.. Masa beberasapa bulan lepas bersalin, ramai yang tegur "eh, ko dah kurus la" "kecik sket skrg aku tgk ko"..hehe. Maklum la, pakej dengan berjaga malam setiap dua jam sekali. Kalau setahun agaknya dah boleh jadi model dah...ekeke. Sekarang ni, siap lah bagai di-pam2 badan ni :P


6. Menjimatkan duit.
Inilah the best part :) Jimat duit. Sekarang ni, susu formula yang setin je mengalahkan harga handbeg, baju, kasut suma...hehe. Dan yang memang terbukti, anak jaaarang sakit. Syeefa pernah panas badannya sekejap masa cucuk 2 bulan. Tak smp 24 jam suhu dah normal. Dan untuk dos2 seterusnya saya risau jugak kalau dia demam, tapi tak demam. Alhamdulillah sangat. Saya percaya susu ibu banyak mempengaruhi kesihatan anak. Dan tak payah keluar duit lagi untuk jumpa doktor :)
*suma gambar kredit to google*
Ibu : Rindu sangat nak perah susu dan buat stok EBM mcm dulu :)

2 comments:

♥ EeiNz ♥ said...

thx utk info yg best jugak kali nih. saya pun rindu nak nyusukan anak lagi. kali ni sy memang teringin sgt2 nak fully bf. insyaAllah ~

~farah~ said...

eeinz : wc:), jom kita fully bf together2 :)

Friday, June 18, 2010

Revision 2 : Breastfeeding sangat baik untuk ibu :)


Disclaimer : Entri ini adalah pendapat dan kepercayaan saya terhadap kebaikan susu ibu tanpa ada sebarang niat memandang rendah ibu yang tidak dapat menyusukan anak dengan susu ibu. Ianya sekadar panduan dan info untuk berkongsi dengan ibu-ibu yang lain. Saya percaya semua ibu di dunia adalah ibu yang baik walau tidak memberi susu ibu sekalipun dan sentiasa mahukan yang terbaik untuk anaknya :)



Semua pun tahu, susu ibu ni bukan saja bagus untuk bayi, tapi bagus dan banyak kebaikannya kepada ibu sendiri. Mari kita kongsi bersama ya :)



1. Kurangkan risiko kanser payudara dan ovari.
Memang ada kajian yang menunjukkan bahawa wanita yang tidak menyusukan bayi lebih terdedah kepada kanser. Jadi mengapa ambil risiko, mari menyusukan! :)

2. Mengecutkan rahim selepas bersalin.
Lepas kita melahirkan anak, rahim akan mengembang sebanyak 20 kali ganda saiznya! Dengan menyusukan bayi, rahim ibu akan dapat mengecut dengan lebih cepat, sebaliknya, rahim ibu yang tak menyusu tidak akan mengecil kepada saiz asal dan akan kekal sebegitu. Ya, memang betul. Masa saya menyusukan anak dahulu, memang terasa pengecutan di dalam rahim sampailah sekarang bila anak menghisap payudara, di bawah perut akan terasa-rasa 'sesuatu' :)



3. Mencegah pendarahan
Menyusukan bayi akan meransang pengecutan dan membantu mengecutkan rahim. Pengecutan akan menutup pembuluh darah ibu yang selama ni memberi makan pada bayi dan mengurangkan pendarahan berlebihan. Ibu yang tidak menyusukan bayi perlu diberi oksitosin tiruan untuk menghentikan pendarahan. Dan sepengetahuan saya, pendarahan amat berbahaya kepada ibu dan boleh membawa maut! Sepanjang dalam pantang, ini lah salah satu perkara yang selalu saya risaukan. Bila misi datang umah or ke klinik selalu pesan "kalau ada darah berketul atau banyak dari biasa, cepat2 pegi hospital ye". So, setiap sejam saya pegi cek di bilik air, normal ke tidak..hehe.
4. Pencegah hamil semulajadi
Selalunya, ibu-ibu yang menyusu terutamanya yang eksklusif bf ni, period tidak akan datang. Ada yang mencecah setahun tak datang bulan. Ini adalah normal bagi ibu-ibu yang menyusu terutama pada sebelah malam. Tapi jangan terkejut plak tiba-tiba anda tak sedar anda mengandung ye, sebab tempoh kesuburan susah nak tahu time ni :) Tapi biasanya, penyusuan mampu jarakkan kehamilan dan simpanan zat besi dalam badan tak akan lenyap kerana tiada pendarahan bulanan :)


5. Mengurangkan berat badan
Yeay! Ini saya suka dan memang terbukti. Berat turun berkilo-kilo berbanding sebelum mengandung dan selepas bersalin. Sekali menyusu, 500g kalori akan hilang! Kalau sehari 12 kali menyusu? Slim trim tau..hihi.. Masa beberasapa bulan lepas bersalin, ramai yang tegur "eh, ko dah kurus la" "kecik sket skrg aku tgk ko"..hehe. Maklum la, pakej dengan berjaga malam setiap dua jam sekali. Kalau setahun agaknya dah boleh jadi model dah...ekeke. Sekarang ni, siap lah bagai di-pam2 badan ni :P


6. Menjimatkan duit.
Inilah the best part :) Jimat duit. Sekarang ni, susu formula yang setin je mengalahkan harga handbeg, baju, kasut suma...hehe. Dan yang memang terbukti, anak jaaarang sakit. Syeefa pernah panas badannya sekejap masa cucuk 2 bulan. Tak smp 24 jam suhu dah normal. Dan untuk dos2 seterusnya saya risau jugak kalau dia demam, tapi tak demam. Alhamdulillah sangat. Saya percaya susu ibu banyak mempengaruhi kesihatan anak. Dan tak payah keluar duit lagi untuk jumpa doktor :)
*suma gambar kredit to google*
Ibu : Rindu sangat nak perah susu dan buat stok EBM mcm dulu :)

2 comments:

♥ EeiNz ♥

thx utk info yg best jugak kali nih. saya pun rindu nak nyusukan anak lagi. kali ni sy memang teringin sgt2 nak fully bf. insyaAllah ~

~farah~

eeinz : wc:), jom kita fully bf together2 :)