CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, July 5, 2011

Resipi Ibu : Homemade Nasi Ayam :)

Last week rasa teringin nak makan nasik ayam.
So Ahad lepas tak kemana buat je senirik leh makan puas-puas.
Resipi ikut suka hati perut je.
Menjadik mabeles jugak. Melantak sampai ke malam.
(Buruk nye guna melantak, tukar mentekedarah boleh?:P )


Nasik ayam versi suka hati sap sap soi dah siap. Saya telebey rajin nak share cara-cara buat. Moh la tengok :)





Bahan utama opkos la ayam. Kalo ikan jadik nasik ikan. Kalo daging? Lu pikirlah sendirik Nabil kata. Anyway basuh bersih ya :)


Longgokkan semua bahan. Malas nak snap satu-satu plak. I anak dua hokeh. Perlu pantas..ekeke. Tau kan mende bahan kat atas tu. Malas nak taip jugak boleh? Bolehkan. Terima kasih.


Mula-mula rebus ayam. Ketuk seinci dua halia dan campak. Letak garam sket. Nak guna kiub ayam pun ok. Tapi saya tak letak pun. Propa je lebih :P


Dah agak masak, angkat dan tos kan. Ayor rebusan tu jangan dibuang yek. Banyak gunanya lagi.


Kemudian, perapkan ayam tersebut. Bahan perapan : Bawang putih dan bawang merah sedikit (blend), sos tiram, kicap pekat (saya guna kicap masin dan manis biasa je sebab malas beli kicap pekat), sos cili dan serbuk lada hitam (bagi ada rasa pedas manis sikit). Takyah pun takpe, terpulang. Adakala saya memang ada sifat terlebih rajin..hihi. Sedikit garam. Gaul. Kasik ayam main jauh-jauh dulu nak buat mende lain plak.


Sementara tu, basuh beras dan tos.

Panaskan mentega barang sesudu dua. Nak sedap lagi guna minyak sapi tapi saya guna mana yang ada je. Kang beli kang kurun ke berapa pulak nak guna lagi ye dak? Tapi kan boleh buat kueh raya posa nak dekat ni? Ah malas. Titik.


Ok ok sambung. Blend beberapa ulas bawang putih, sebijik setengah bawang besar dan sehiris dua halia. Tuang dalam kuali tadik ya.


Campak daun pandan. Letak pewarna kuning. Saya tak kuasa nak mewarna bagai, so saya letak kunyit aje. Apa nak payahnya kan? Letak water kaler anak pun boleh. Risiko tanggung sendiri. Keh keh keh.


Dah agak masak, masuk dalam periuk nasik beserta air rebusan ayam tadik. Ha kan kata dah jangan dibuang. Yang cepat benau nak siram pokok bunga bakpenye :P Masak seperti nasik biasa. Oh lupa, tabur garam sikit ye. Kang tawau pula :)











Iklan : Oh, saya ada pembantu didapur tau. Sangat membantu keje keje memasak. Pembantu saya ni memang rajin ke dapur, menolong, mengemas apa yang patut :)













.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.
















Taraaa..ini la pembantu paling comel saya. Terima kasih lah sayang. Jasamu dikenang :)








Chef Faris in da house!! Menggeledah memang kepakaran saya ya acik acik semua :P






















Iklas habis. Dah tanak nasik, kita buat sup pula. Tapi lupa plak snap gambo sup la. Guna air rebusan ayam tadi juga. Masuk bawang putih bawang merah yang ditumbuk seperti diatas. Masuk sup bunjut dan garam. Kalo takde, kiub ayam pun boleh. Masuk dua-dua pun boleh, takde dua dua pun takde hal. Letak garam semata je. Biar mendidih atas api. Letak la daun sup daun bawang kalau nak.




Untuk sambal cili : cili merah 2 - 3 batang, bawang putih seulas dua, sos cili sesudu dua, gula, garam, air perahan limau kasturi, air masak secukupnya. Blend.





Taknak masak pun takpe. Tapi saya lebih konfiden kalau masak seketika atas dapur. Kalau suka lebih pekat leh letak sedikit bancuhan tepung jagung :)





Sambal kicap pedas : 6 - 7 batang cilipadi, kicap masin, kicap manis, air perahan limau kasturi, air masak. Blend lah ape lagi :P





Masak juga atas api. Nak pekat sikit buat cemana puan-puan?? Ye pandaiiii. Setel.





Ok sekarang ayam yang diperap tadik boleh la digoreng ya :)





Jenguk - jenguk apa kabar nasik dalam periuk. Oh, nasik pun dah masak. Wangi :)





Ayam pun dah posing baik punya. Berseri-seri nampak :P





Dah siap! Boleh la dihidang buat ahli keluarga. Sedap woh. Rugi sapa tak cuba :P















Sekian saja, tata.




2 comments:

MRS. K said...

pernah buat sekali jek nasi ayam sebelum ada anak! kekekeke...

tapi saya buat biasa jek.. takde letak mentega, kunyit bagai.. just letak air rebusan tu jek untuk tanak nasi

~farah~ said...

hihi...xpe. jnji sodap ank tu mkn :)

Tuesday, July 5, 2011

Resipi Ibu : Homemade Nasi Ayam :)

Last week rasa teringin nak makan nasik ayam.
So Ahad lepas tak kemana buat je senirik leh makan puas-puas.
Resipi ikut suka hati perut je.
Menjadik mabeles jugak. Melantak sampai ke malam.
(Buruk nye guna melantak, tukar mentekedarah boleh?:P )


Nasik ayam versi suka hati sap sap soi dah siap. Saya telebey rajin nak share cara-cara buat. Moh la tengok :)





Bahan utama opkos la ayam. Kalo ikan jadik nasik ikan. Kalo daging? Lu pikirlah sendirik Nabil kata. Anyway basuh bersih ya :)


Longgokkan semua bahan. Malas nak snap satu-satu plak. I anak dua hokeh. Perlu pantas..ekeke. Tau kan mende bahan kat atas tu. Malas nak taip jugak boleh? Bolehkan. Terima kasih.


Mula-mula rebus ayam. Ketuk seinci dua halia dan campak. Letak garam sket. Nak guna kiub ayam pun ok. Tapi saya tak letak pun. Propa je lebih :P


Dah agak masak, angkat dan tos kan. Ayor rebusan tu jangan dibuang yek. Banyak gunanya lagi.


Kemudian, perapkan ayam tersebut. Bahan perapan : Bawang putih dan bawang merah sedikit (blend), sos tiram, kicap pekat (saya guna kicap masin dan manis biasa je sebab malas beli kicap pekat), sos cili dan serbuk lada hitam (bagi ada rasa pedas manis sikit). Takyah pun takpe, terpulang. Adakala saya memang ada sifat terlebih rajin..hihi. Sedikit garam. Gaul. Kasik ayam main jauh-jauh dulu nak buat mende lain plak.


Sementara tu, basuh beras dan tos.

Panaskan mentega barang sesudu dua. Nak sedap lagi guna minyak sapi tapi saya guna mana yang ada je. Kang beli kang kurun ke berapa pulak nak guna lagi ye dak? Tapi kan boleh buat kueh raya posa nak dekat ni? Ah malas. Titik.


Ok ok sambung. Blend beberapa ulas bawang putih, sebijik setengah bawang besar dan sehiris dua halia. Tuang dalam kuali tadik ya.


Campak daun pandan. Letak pewarna kuning. Saya tak kuasa nak mewarna bagai, so saya letak kunyit aje. Apa nak payahnya kan? Letak water kaler anak pun boleh. Risiko tanggung sendiri. Keh keh keh.


Dah agak masak, masuk dalam periuk nasik beserta air rebusan ayam tadik. Ha kan kata dah jangan dibuang. Yang cepat benau nak siram pokok bunga bakpenye :P Masak seperti nasik biasa. Oh lupa, tabur garam sikit ye. Kang tawau pula :)











Iklan : Oh, saya ada pembantu didapur tau. Sangat membantu keje keje memasak. Pembantu saya ni memang rajin ke dapur, menolong, mengemas apa yang patut :)













.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.















.
















Taraaa..ini la pembantu paling comel saya. Terima kasih lah sayang. Jasamu dikenang :)








Chef Faris in da house!! Menggeledah memang kepakaran saya ya acik acik semua :P






















Iklas habis. Dah tanak nasik, kita buat sup pula. Tapi lupa plak snap gambo sup la. Guna air rebusan ayam tadi juga. Masuk bawang putih bawang merah yang ditumbuk seperti diatas. Masuk sup bunjut dan garam. Kalo takde, kiub ayam pun boleh. Masuk dua-dua pun boleh, takde dua dua pun takde hal. Letak garam semata je. Biar mendidih atas api. Letak la daun sup daun bawang kalau nak.




Untuk sambal cili : cili merah 2 - 3 batang, bawang putih seulas dua, sos cili sesudu dua, gula, garam, air perahan limau kasturi, air masak secukupnya. Blend.





Taknak masak pun takpe. Tapi saya lebih konfiden kalau masak seketika atas dapur. Kalau suka lebih pekat leh letak sedikit bancuhan tepung jagung :)





Sambal kicap pedas : 6 - 7 batang cilipadi, kicap masin, kicap manis, air perahan limau kasturi, air masak. Blend lah ape lagi :P





Masak juga atas api. Nak pekat sikit buat cemana puan-puan?? Ye pandaiiii. Setel.





Ok sekarang ayam yang diperap tadik boleh la digoreng ya :)





Jenguk - jenguk apa kabar nasik dalam periuk. Oh, nasik pun dah masak. Wangi :)





Ayam pun dah posing baik punya. Berseri-seri nampak :P





Dah siap! Boleh la dihidang buat ahli keluarga. Sedap woh. Rugi sapa tak cuba :P















Sekian saja, tata.




2 comments:

MRS. K

pernah buat sekali jek nasi ayam sebelum ada anak! kekekeke...

tapi saya buat biasa jek.. takde letak mentega, kunyit bagai.. just letak air rebusan tu jek untuk tanak nasi

~farah~

hihi...xpe. jnji sodap ank tu mkn :)